صندلی اداری
گروه دکوزینو با بیش از 30سال تجربه و حضور ، در زمینه تجهیز و تولید مبلمان اداری و ملزومات مربوطه میباشد. در این تحریریه قصد داریم تمامی نکات و آنچه درباره خرید صندلی اللخصوص صندلی اداری لازم میباشد ، را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امید است که با انتشار این مقاله قدم کوچکی را برای راهنمایی هموطنان عزیز ،انجام داده باشیم.

تاریخچه صندلی اداری
دکوراسیون اداری داخلی در بخشهای مختلف و متعددی مورد استفاده کاربردی قرار میگیرد . یکی
از حوزه های پر طرفدار دکوراسیون داخلی حیطه دکوراسیون اداری و شرکت ها میباشد که این بخش مدام دستخوش تغییرات قرار می گیرد.
یکی از اساسی ترین و کاربردی ترین عناصر و اجزا دکوراسیون اداری ، صندلی اداری میباشد. این
کالا در عین اینکه بسیار پر مصرف و کاربردی میباشد از اهمیت ویژه ای در سلامت جسمانی کارمندان و کارکنان برخور دار میباشد . از این رو در تولید صندلی اداری باید به مساله استاندارد و ارگونومی توجه لازمه را داشت.

همان طور که اشاره شد در این مقاله قصد انتشار تمامی موارد لازم در رابطه با خرید صندلی اداری را داریم. از این رو شاید برای شما دوستان عزیز ، جالب باشد که بدانید اولین محیط اداری و صندلی اداری از چه زمانی تولید و مورد استفاده قرار گرفته است.

زمان پیدایش اولین محیط اداری و مبلمان اداری

طبق تحقیقات نشان میدهد که اولین تلاش و تجربه های بشر برای ایجاد یک محیط اداری و کاری در سالهای بعد از 1710 میلادی صورت گرغته است. در آن زمانها برای ایجاد و تشکیل یک فضای اداری ، تراکم بالایی از میز و صندلی در یک سالن بزرگ استفاده می شد. تصویری که همگان با دیدن فیلم های قدیمی سال 1980 میلادی بارها و بارها با آن مواجه شده ایم.

در محیط اداری که در زمانهای بسیار دور وجود داشت، صد ها کارمند پشت میز و صندلی کار خود می نشستند و مشغول انجام دادن کارهای خود در شرکتهای بزرگ می شدند.
در سالهای دور به محیط و فضای اداری کارمندان توجه چندانی نمیشد و کارمندان مجنور بودند در یک سالن بزرگ با اجتماع چند صد نفره و پر سر وصدا به کار خود بپردازند و فقط یک اتاق مجزا برای مدیران در نظر می گرفتند که معمولا این اتاق مشرف و روبروی سالن بزرگی بود که در آن سایر کارکنان قرار داشتند.
از همان سالها تا کنون صندلی اداری یکی از عناصر مهم و کلیدی فضای اداری بوده است. اگر از افراد متعدد درباره صندلی اداری و خصایص بارز آن سوال شود ، بدون شک بیشترین آرا و نظرات درباره گردان بودن و چرخدار بودن صندلی اداری میباشد.
ایجاد و قرار گرفتن چرخ در صندلی اداری در سال 1810 توسط شخصی به نام داروین شکل گرفت. داروین شخصی بود که با عجله و سرعت کار میکرد و از اینکه با کندی به کار خود بپردازد ، کلافه و ناراحت می شد و برای دسترسی به میز در طول روز بارها و بارها مجبور به نشست و برخاست می شد.

از این رو داروین تصمیم گرفت زیر صندلی اداری خود ، چرخ قرار دهد تا به راحتی وبه سرعت پشت میز خود حرکت کند . با این کار سرعت کار و راندمان خود را بسیار بالا برد و حتی گاهی طول اتاق کار خود را با نشستن طی میکرد.
از آنجا شد که ایده قرار دادن چرخ در صندلی اداری مورد توجه سرپرستان و مدیران قرار گرفت و چرخ دار بودن صندلی اداری ، امری واجب و ضروری شد.
با گذشت زمان تغییرات اساسی در دکوراسیون محیط کاری و اداری صورت گرفت و کارمندان در اتاقک های مختلف و با دیوارهای کوتاه قرار گرفتند و دیگر خبری از سالنهای بزرگ صد نفره نبود.
در این نوع اتاقها نشانه هایی از پیشرفت دیده می شد و کارکنان نسبت به قبل دارای فضای مطلوب تری بودند .
این فضای اداری با مشکلات خاصی همراه بود . یکی از این مشکلات عدم دید کافی برای کارکنان بود و تسلط کامل به ارباب رجوع نداشتند.
این مشکل تولید کنندگان صندلی اداری را به فکر ایجاد تغییرات در ساختار صندلی فرو برد . اینکه بتوان صندلی تولید کرد که قابلیت تنطیم ارتفاع را داشته باشد.

اولین تولید کننده جک صندلی اداری
همان طور که در مطالب بالا اشاره شد صندلی  کارمندان در ابتدای ام به صورت ساده بود و با گذشت زمان به صورت گردان و چرخدار تولید شد.
اولین فردی که ایده تولید صندلی اداری را به صورت جک دار به حقیقت تبدیل کرد ، هرمان هیلر بود.
هرمان هیلر در اوایل سال 1910 میلادی صندلی اداری جکدار را عرضه کرد. قابلیت که برای کارمندان از کارایی بالایی برخودار بود. هرمان بعدها یک شرکت مبل سازی غول پیکر در میشیگان تاسیس کرد. شرکت هرمان در ابتدا فقط صندلی و مبل خانگی تولید میکرد ولی رفته رفته تبدیل به یک تولید کننده صندلی اداری گردید . در آن سالها دیگر به وضعیت جسمانی و نشیمن کارمندان توجه بیشتری میشد. تا جایی که امروزه رعایت ارگونومی یکی از مهمترین نکات تولید کنندگان صندلی قرار دارد.
شاید برخی از خریداران و مشتریان با ارگونومی آشنایی نداشته باشند و یا فقط این واژه را شنیده باشند . برای اطلاع و آگاهی این عزیزان ارگونومی صندلی را در چند سطر شرح می دهیم. گروه صندلی دکوزینو قصد دارد با این تحریریه ، راهنمایی و کمک لازم را برای خریدارن انجام دهد.

ارگونومی صندلی اداری
ارگونومی چیست ؟
برخی از افراد ، ارگونومی را فقط یک واژه تلقی میکنند و به آن اهمیت نمی دهند در حالی که ارگونومی را باید دانست که در زمینه مبلمان اداری اللخصوص صندلی اداری گردان ، از اهمیت بالایی قرار دارد.
ارگونومی در واقع اصول طراحی و مجموعه ای از ابزارها و وسایلی است که برای حفظ سلامت فیزیکی بدن انسان به کار میرود.
با رعایت ارگونومی صندلی ، از وارد شدن آسیب جدی به ستون فقرات جلوگیری میشود و با طراحی درست و اصولی ، فشار و استرس که ناشی از نشستن طولانی مدت بر روی صندلی حاصل میشود ، را میتوان به حداقل رساند. صندلی باید به درستی تولید و طراحی شود به طوری که مانع انتقال گردش خون نشود.

 

 

پس در هنگام خرید صندلی بدانید قبل از توجه به شکل ظاهر و رنگ صندلی به استاندار و ارگونومیک بودن صندلی  توجه کنید.

منظور از صندلی ارگونومیک این نیست که فقط یک محصول خاص و یا یک برند مثل صندلی نیلپر استاندارد باشد و مابقی صندلی های گردان فاقد این خصیصه باشند. بلکه رعایت مجموعه ای از عوامل در تولید یک محصول است که به استاندار بودن کالا کمک میکند که شامل نوع متریال و ارتفاع صندلی ، تکیه گاه و نحوه پوشش کمر و عرض و قعر صندلی میباشد.

 

پشتی یا همان تکیه گاه در انواع صندلی اداری به دوصورت یک تکه و دو تکه میباشد. یعنی یا باو ارد کردن فشار به تکیه گاه ، پشتی صندلی به طور مجزا به عقب میرود . اکثر صندلی های گردان اداری کارمندی به این صورت تولید میشوند.

 

عکس صندلی اداری گردان با پشتی مجزا
گروه دیگر صندلی های اداری هستند که دارای کلاف یک تکه میباشند و واردن کردن فشار به پشتی ،موجب حرکت همزمان کفی و تکیه گاه صندلی میشود .

 

 

تصویر صندلی گردان کلاف یک تکه

 

پوشش منحنی ستون فقرات و قرار گرفتن ستون فقرات در زاویه مناسب و ارتفاع مناسب پشتی صندلی موارد مهم در تکیه گاه صندلی میباشند. ارتفاع پشتی حداقل بین 38 تا 45 سانتی متر میباشد.
همچنین تکیه گاه صندلی اداری باید دارای قابلیت قفل را داشته باشد تا هر فرد بتواند متناسب با خود ، پشتی و تکیه گاه صندلی را در حالت دلخواه قرار دهد.

استفاده از فوم و ابر فشرده و نرم و نوع روکش مناسب چرم و پارچه از دیگر مشخصات صندلی در ناحیه تکیه گاه و نشیمن گاه میباشد.
فوم به کار رفته در صندلی باید با ترکام بالا باشد و در طول عمر صندلی دچار پودر شوندگی و افت ضخامت نشود.
روکش پارچه ای صندلی باید قابل شستشو انواع شوینده های مبلی باشد و حداقل تغییر رنگ را در طول مدت استفاده باشد. استاندارد رویه معادل 3000سایش میباشد .
در صورت استفاده از روکش چرمی برای صندلی اداری نیز باید از روکشpu استفاده کرد که بدون بو و مقام در برابر سایش باشد.
روکش چرمی باید دارای آج مناسب باشد.
این روکش نیزباید قابل شستو به وسیله با پودر و پاک کننده های چند منظوره باشد.

ارتفاع استاندارد صندلی اداری
هر یک از انواع صندلی مانند صندلی کارمندی و یا صندلی مدیریتی که در ادارات مورد استفاده قرار میگیرند ، باید دارای قابلیت تنظیم ارتفاع باشد که این امر توسط جک انجام میشود.
ارتفاع استاندارد صندلی از کف حدود 40 سانتی متر میباشد که باید توان بالابر ارتفاع تا 50 سانت را داشته باشد.
جک صندلی اداری باید توان فشار وارده معادل 400 نیوتن را به راحتی تحمل کند . کرس جک صندلی اداری در سه سایز 8 و 10 و 12 سانتی متر میباشد.

کرس 8 سانت مخصوص صندلی مدیریتی و کرس 12 سانت برای صندلی اداری گردان کارمندی و صندلی اداری کارشناسی میباشد.
منظور از کرس جک قابلیت بالابردن و افزایش ارتفاع صندلی می باشد.

 

جنس کفی و نشیمن صندلی
قالب اصلی و استراکچر اصلی صندلی اداری از چوب و چند لایی فشرده میباشد. معمولا هر صندلی در کلاف چوب دارای فریم و شکل مختص به خود میباشد. کلاف چوبی باید معادل فشار وارده 1000نیوتن را تحمل کند و دچار شکنندگی نشود.

مکانیزم صندلی  گردان
شاید خیلی از مصرف کنندگان و خریداران صندلی با این واژه بیگانه باشند و تصویر درستی از این قطعه نداشته باشند.
مکانیزم صندلی اداری گردان ، یک قطعه فلزی میباشد که جایگاه و محل استقرار آن در قسمت زیرین نشیمن گاه قرار دارد . این قطعه فلزی شکل به وسیله مهره خاردار فلزی و با پیچ به کفی صندلی ، متصل میشود.
مکانیزم یکی از مهمترین قطعات صندلی میباشد که متاسفانه نه در معرض دید قرار دارد و نه مشتریان به این قطعه توجهی میکنند. این قطعه در زیبایی صندلی هیچ نقشی ندارد و بر عکس تا دلتان بخواهد ، بر نحوه حرکات کفی و نشیمن گاه و راحتی و کارایی صندلی اداری نقشی مهم و اساسی را دارد.
مکانیزم صندلی گردان اداری انواع مختلفی را دارد و از نظر شکل ظاهری نیز با یکدیگر متفاوت میباشد.
مکانیزم قطعه ای از صندلی است که باید متناسب با نوع صندلی و کلاف انتخاب شود. برای صندلی کارمندی و کلاف دوتکه نوع مکانیزم و صندلیهای مدیریتی و کلاف یک تکه ، نوع دیگر مکانیزم استفاده میشود.قفل کردن کلاف پشتی صندلی و نوع حرکت کفی و پشتی ، یکی از مهمترین کارایی مکانیزم میباشد.
اگر به دنبال خرید صندلی اداری استاندارد و مناسب هستید ، در هنگام خرید صندلی ، به مکانیزم توجه بیشتری داشته باشید.
برای آشنایی و راهنمایی شما خریداران عزیز در این قسمت تصویر چند نمونه مکانیزم صندلی ونوع کاربرد آن را به اختصار برایتان شرح میدهیم.
مکانیزم سینکرون
مکانیزم سینکرون یکی از کامل ترین نوع انواع مکانیزم برای صندلی کلاف یک تکه میباشد. ازاین نوع مکانیزم بیشتر برای صندلی مدیریتی و صندلی گردان پشت بلند استفاده میشود. این نوع مکانیزم توان حرکتی هم زمان کفی و پشتی صندلی را دارد و امکان قرار دادن هم زمان کفی و پشتی در هر نوع زاویه دلخواه را دارد و این کار را به راحتی و با بهترین کیفیت ممکن فراهم میکند.
نام دیگر مکانیزم سینکرون ، مکانیزم اتوبوسی یا چند حالته میباشد. علت این نامگذاری ، نوع حرکت فنری میباشد که مکانیزم به صندلی میدهد.
متاسفانه بارها دیده شده که خیلی از خریداران و مصرف کنندگان از کارایی مکانیزم سینکرون اطلاعی ندارند و از ویژگی این مکانیزم استفاده نمیکنند.

 

مکانیزم دو دسته
این نوع مکانیزم قابل استفاده بر روی صندلی اداری کارمندی و صندلی مدیریتی را دارد. استفاده از این قطعه بر روی صندلی گردان با کلاف یکه تکه امکان پذیر میباشد. مکانیزم دو دسته نیز امکان قفل کردن و قرار دادن کفی و پشتی صندلی در زاوایای مختلف را دارد.

 

مکانیزم براکت دار
بهترین مکانیزم برای صندلی کارشناسی با کلاف دو تکه میباشد که راحتی خاصی را برای صندلی کارمندی و کارشناسی فراهم میکند. در واقع با نصب این نوع مکانیزم میتوان تمام ویژگی و امکانات صندلی مدیریتی را برای صندلی کارشناسی و کارمندی فراهم کرد.

 

نقش چرخ در صندلی اداری
چرخ در انواع صندلی اداری نقش مهم و حیاتی را دارد. تعداد چرخ به کار رفته در تمام صندلی گردان اداری ، 5 عدد میباشد که در داخل پایه صندلی قرار میگیرد. جنس چرخ ها باید از پلاستیک و پی وی سی مناسب باشد تا دچار شکستی نشود و به راحت باعث حرکت صندلی بشود.

 

چرخ صندلی نقش مهمی را برای کاربران و مصرف کنندگان دارد تا افراد بتوانند بدون ایستادن ، فواصل اتاق کار خود را طی کنند و به نقاط مختلف میز خود دسترسی داشته باشند.

نحوه اتصال چرخ صندلی به پایه صندلی گردان توسط میله ای فلزی میباشد که بر روی چرخ قرار دارد این میله فلزی یا دارای پین میباشد که به صورت فشاری در پایه قرار میگیرد و یا داری رزوه پیچی میباشد .
جنس یورتان بهترین متریال مصرفی برای چرخ میباشد که علاوه بر اینکه از روانی بالایی برخوردار است ، در برابر ضربه احتمالی نیز مقاوم میباشد و هنگام حرکت صندلی بسیار کم صدا میباشد.
تمامی چرخهای به کار رفته در صندلی اداری دکوزینو دارای گارانتی 3 ساله میباشد و هرزمان که طی مدت استفاده ، صندلی با مشکلی مواجه شود ، چرخ به طور رایگان تعویض میشود.

 

راهنمایی گروه صندلی  دکوزینو برای تعویض چرخ
بارها دیده شده که خریداران صندلی گردان اداری با مشکل شکستن چرخ مواجه شده اند و به علت اینکه توانایی باز کردن چرخ را ندارند ، مجبور به حمل صندلی میشوند.
نکته اول اینکه چرخ دارای گارانتی میباشد و باید از طریق فروشنده پیگیری کنند ولی در صورت اضطرار با خواباندن صندلی و نگاه به چرخ متوجه میشوند که چرخ صندلی یا پیچی است که در این صورت به راحتی و با آچار باز میشود در غیر این صورت
چرخ دارای پین با فشار وارد پایه میشود و به کشیدن از پایه صندلی از آن جدا میشود.

تصویرو متریال پایه صندلی اداری
جنس و متریال مصرفی پایه پنچ پر صندلی اداری از جنس فلزآهن و آلومینیوم و دایکست و پلاستیک میباشد.
اشکال پایه صندلی بسیار گوناگون و البته شبیه به یکدیگر میباشد. پایه صندلی باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد زیرا تمامی فشار وارد بر صندلی بر روی پایه استوار میباشد.

 

پایه های فلزی از نظر استحکام و مقاومت بر پایه پلاستیکی صندلی غالب هستند . پایه پنچ پر پلاستیکی در صورت شکستن قابل تعمیر نمیباشد.

این مقاله بسیار جامع و کامل توسط کارشناسان گروه صندلی اداری دکوزینو ، تهیه گردید . این مقاله جامع تمام نکات لازم و کاربردی جهت خرید صندلی اداری مناسب و راهنمایی لازم جهت تعمیر و تعویض قطعات صندلی اداری را در بر میگیرد.
هدف از تنظیم این مقاله راهنمایی خرید صندلی اداری و خرید صندلی استاندارد و جلوگیری از کمر درد ، خرید صندلی ارزان با کیفیت و آشنایی با نحوه گارانتی صندلی اداری و تعویض جک و قطعات صندلی اداری میباشد.
گروه صندلی دکوزینو تولید و عرضه کننده انواع صندلی اداری گردان (صندلی کارمندی ، صندلی مدیریتی، صندلی انتظار و صندلی کنفرانسی ) میباشد.
رعایت استاندارد و ارگونومی و استفاده از متریال و مواد اولیه استاندارد از ویژگی بارز مجموعه دکوزینو میباشد.
استمرار کیفیت و مشتری مداری و بهره گیری از طراحی به روز و مدرن و برنامه محور بودن ، همواره سرلوحه گروه صندلی دکوزینو میباشد به گونه ای که انواع محصولات در طرح و رنگهای مختلف برای پاسخگویی به نیاز انواع مشتری فراهم باشد.